5 grudnia 2024
20230605232020_gcdba9a19e27bbbb8c203b093c4561b5c4212a916b91f3b3e9d350a574833539d9f85269174cf9a915ef59edb751b3ccb55cf4063866e73dd148b5f42c63def2a_640.jpg

Opóźnione loty to wbrew pozorom bardzo częste zjawiska. Linie lotnicze mimo dokładania starań miewają niekiedy problemy, które skutkują tym, że samolot się spóźnia. Niewielu pasażerów wie jednak, że w takiej sytuacji mogą ubiegać się o odszkodowanie, które może wynosić nawet kilkaset euro. Wysokość odszkodowania zależna jest w głównej mierze od wielkości opóźnienia. Zawsze jednak w sytuacji, gdy występują opóźnienia warto dokładnie zapoznać się z regulaminem linii lotniczych i gdy zachodzi taka możliwość ubiegać się o odszkodowanie. Otrzymana kwota będzie w stanie zrekompensować dodatkowy stres, a w wielu przypadkach będzie wręcz dodatkowym zastrzykiem gotówki.

Odszkodowanie za opóźniony lot – ile może wynosić?

Opóźniony lot stanowi podstawę do tego, aby ubiegać się o odszkodowanie od przewoźnika, u którego zakupiony został bilet. Dokładne warunki samych odszkodowań są ustalane na podstawie przepisów panujących w UE. Przewoźnik przy konkretnej długości opóźnienia jest w obowiązku wypłaty odszkodowania, którego wysokość zależna jest od kilku kluczowych kwestii.

Przede wszystkim odszkodowanie przysługuje jedynie w sytuacji, gdy opóźnienie wyniesie minimum 2 godziny. W takim przypadku pasażerowie mogą ubiegać się o dodatkowe posiłki i napoje.

W przypadku opóźnienia minimum 3 godzin pasażerom przysługuje rekompensata finansowa. Ta wynosi 250 euro w przypadku lotów na dystansie do 1500 km. W przypadku lotów w UE dłuższych niż 1500 km i innych lotów na odległości 1500-3500 km odszkodowanie wynosi 400 euro. Najwyższe odszkodowanie wynosi aż 600 euro i przysługuje w przypadku wszystkich pozostałych lotów.

W przypadku opóźnienia lotu o ponad 5 godzin pasażerowie mogą ubiegać się o zwrot pełnej ceny biletu.

Dodatkowo opóźnienie lub odwołanie lotu może zobowiązywać przewoźnika do pokrycia kosztów noclegu, gdy taki jest konieczny i zapewnienia wyżywienia dla pasażerów.

Jedynym wyjątkiem są opóźnienie spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności. Dotyczy to sytuacji, gdy przewoźnik nie był w stanie zaradzić opóźnieniu miło dołożenia wszelkich starań.

W jaki sposób pociągnąć linie lotnicze do odpowiedzialności?

W sytuacji, gdy wystąpił opóźniony lot niezbędne jest pociągnięcie linii lotniczych do odpowiedzialności. Dzięki temu będzie możliwość otrzymania odszkodowania i pokrycia wszelkich strat. W tym celu należy złożyć reklamację. Sam wzór dokumentu, który można złożyć do linii lotniczych najłatwiej znaleźć na stronie przewoźnika. Każdy ma obowiązek udostępnić dla pasażerów formularze, które wystarczy wypełnić. Niezbędne jest jedynie podanie w nich najważniejszych informacji na temat lotu i własnych danych personalnych. Niezbędne jest także podanie kwoty, której się domagamy za opóźnienie lotu. Następnie linia lotnicza w ciągu 30 dni ma obowiązek ustosunkować się do żądań pasażera i w razie zasadności reklamacji wypłacić odszkodowanie.

Pomoc specjalistów w walce o odszkodowanie za opóźniony lot

Pasażerowie mogą także skorzystać z pomocy firm, które zajmują się uzyskiwaniem odszkodowań za opóźnienia. Eksperci dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu są w stanie zaproponować wartościowe wsparcie i pomóc w uzyskaniu odpowiedni kwot. Pomoc specjalistów w procesie uzyskania odszkodowania skutkuje większą skutecznością i pozwala na bezproblemowe przejście całego procesu walki o należne pieniądze. Samo odszkodowanie za opóźniony lot zostanie odpowiednio uargumentowane, a firma pośrednicząca nie pobierze wysokich prowizji. Wszystko to sprawia, że postawienie na takie usługi może prowadzić do znakomitych efektów.