14 kwietnia 2024

Zakres poposiłkowych skoków glikemii prawdopodobnie stanowi niezależny czynnik ryzyka choroby naczyniowej nawet u osób bez cukrzycy. Dlatego dążymy do tego, by zapobiegać nadmiernym zwyżkom poziomu cukru po posiłku. Szczególnie, że jak ustalono, w ciągu dnia praktycznie cały czas jesteśmy “po jedzeniu” a nie na czczo. Wynika to z czasu w jakim produkty pokarmowe dostają się do jelit i są wchłaniane.

Zabierając się do posiłku zjedz najpierw warzywa.

Jedną ze strategii obniżenia glikemii po posiłku może być podawanie niewielkiej ilości białka lub tłuszczu przed posiłkiem. Ich obecność w jelicie cienkim miałaby powodować uwalnianie peptydów (GLP-1, GIP , cholecystokininy- CCK) i spowolnić opróżnianie żołądka a także wywołać stopniowe wydzielania insuliny już przed głównym jedzeniem. W innym badaniu postanowiono więc skontrolować jak wygląda to u pacjentów z cukrzycą. Pacjenci otrzymywali zupę, przy czym niektórzy mieli w niej białko serwatkowe, inni zaś nie. Potem zaś wszyscy otrzymywali puree ziemniaczane.

więcej: doktormagda.pl