Są już wyniki czwartej edycji plebiscytu na Roślinny Produkt Roku, organizowanego przez kampanię RoślinnieJemy – na pierwszym miejscu znalazła się Roślinna Kaszanka Dobrej Kalorii, na drugim – Rośl-Inne Kabanosy Piri Piri Tarczyńskiego, a podium zamyka Bezmięsne Salami od Bezmięsnego.
W tegorocznym plebiscycie producenci żywności i przedstawiciele gastronomii starali się o nagrody w sześciu kategoriach: Najlepszy Roślinny Produkt, Najlepszy Roślinny Debiut Gastronomiczny, Najlepsza Nowa Marka Roślinna, Roślinny Game Changer, Najlepsza Roślinna Strategia Marketingowa oraz Najlepszy Roślinny Produkt dla Profesjonalistów – Nagroda Chefs for Change.
Tytuł Najlepszego Roślinnego Produktu 2021 otrzymała Roślinna Kaszanka, produkt marki Dobra Kaloria, zdobywając 15,9% głosów. Częstochowska firma otrzymała ten tytuł trzeci rok z rzędu (w 2020 roku były to Roślinne Burgery, a w 2021 roku Roślinny Kurczak a’la gyros). Można śmiało powiedzieć, że Dobra Kaloria jest pionierem w segmencie alternatyw mięsa i konsekwentnie wprowadza na rynek innowacyjne roślinne produkty. Podobnie jak w poprzednim roku wszystkie miejsca na podium zajęły roślinne alternatywy mięsa – na drugim miejscu uplasowały się Roślinne Kabanosy Piri Piri Tarczyński (9,4% głosów), a na trzecim Bezmięsne Salami od Bezmięsny (7,7% głosów).
W kategorii Najlepszy Roślinny Debiut Gastronomiczny 2021 roku wygrało Nice to Fit You za swój roślinny catering dietetyczny, który otrzmał 12% głosów. Na drugim miejscu znalazły się roślinne nuggesty z Burger King (11,6% głosów), a na trzecim burgery z boczniakiem i stripsy z boczniaka dostępne w North Fish (10,5% głosów). Wyróżnienie w tej kategorii dla Lokalnego Lidera Roślinnej Gastronomii otrzymały drożdżówka z wiśnią z Piekarni Putka (4,8% głosów) i roślinne wypieki Cukierni Starowicz (4,5% głosów).
Według głosujących Najlepsza Nowa Marka Roślinna 2021 roku to It’s bean, która oferuje alternatywę jogurtu na bazie fasoli (11,0% głosów). Drugie miejsce w tej kategorii otrzymała hiszpańska Heura i ich roślinne zamienniki mięsa kurczaka (10,2% głosów). Na trzecim miejscu uplasowała się marka Nielone, czyli roślinne mielone na bazie grochu i soi (8,6% głosów).
Do kategorii Roślinny Game Changer nominowane były firmy, które w istotny sposób wpłynęły na zmiany na rynku produktów roślinnych w Polsce. W tej kategorii po raz pierwszy została przyznana specjalna Platynowa Nagroda Roślinny Game Changer, aby w szczególny sposób nagrodzić działania marki Dobra Kaloria, która zebrała największą liczbę głosów (25,1% głosów) i tym samym była liderem tej kategorii drugi rok z rzędu. Tytuł Roślinnego Game Changera (19,7% głosów) otrzymała sieć sklepów Biedronka (Jeronimo Martins Polska S.A.), która dynamicznie rozwija linię Go Vege. Drugie miejsce w tej kategorii należy do sieci sklepów Żabka (9,8% głosów) za wprowadzenie marki Plant Hunter i demokratyzację produktów roślinnych, a podium zamyka Lidl za rozwój portfolio roślinnych produktów (8,5% głosów).
Według jury Najlepszy Roślinny Produkt 2021 dla Profesjonalistów to NoMince marki The Vegetarian Butcher. Wyróżnienie w tej kategorii było przyznane firmie Novish za produkt Bettered Vish.
Po raz pierwszy w plebiscycie przyznano nagrodę w kategorii Najlepsza Roślinna Strategia Marketingowa. Głosami jury nagrodę w tej kategorii otrzymały dwie sieci handlowe, Biedronka (Jeronimo Martins Polska SA) i Lidl. Jury zdecydowało się również przyznać wyróżnienie za znakomitą kampanię marketingową dla firmy One Day More.
– Plebiscyt na Najlepszy Roślinny Produkt Roku to okazja uchwycenia migawki z tego jak wygląda rynek roślinnych produktów i jak rzeczywiście się zmienia na przestrzeni lat. A zmienia się bardzo! W tym roku przyznaliśmy nagrody w sześciu kategoriach – projekt plebiscytu dynamicznie się rozwija, abyśmy mogli docenić różnorodność działań firm tworzących dania i produkty roślinne. Wierzę, że plebiscyt mobilizuje do działania i jest swego rodzaju wskazówką dla tych, którzy aspirują, aby w kolejnych latach zdobywać serca konsumentów roślinnymi produktami. W końcu warto podpatrywać działania tych najbardziej aktywnych – mówi Maciej Otrębski, Strategic Partnerships Manager kampanii RoślinnieJemy.
W tegorocznej edycji plebiscytu na swoje ulubione roślinne produkty zagłosowało 5708 osób.
Partnerem medialnym wydarzenia był Handel Extra.