16 maja 2024

Planując założyć własny serwis internetowy, często zaczynamy od nazwy domeny. Jest ona bardzo ważna z wielu punktów widzenia – marketingowego, wizerunkowego, a także praktycznego. Jednak nie tylko sama nazwa ma znaczenie. Istotna jest również historia domeny. Jeśli kupujemy domenę od kogoś, jej historia i wcześniejsza zawartość może determinować jej cenę. Ale nie jest to jedyny przypadek. Nawet jeśli rejestrujemy nową domenę, może okazać się, że kiedyś pod tym adresem istniała już jakaś witryna. Jaki to może mieć wpływ na nasz serwis i nasz biznes?

Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się:

  • czym jest historia domeny
  • czy warto sprawdzić historię domeny przed zakupem lub rejestracją
  • czy są narzędzia pozwalające sprawdzić historię danej domeny

Czym jest historia domeny?

Historia domeny to, najprościej mówiąc, wszystko, co zdarzyło się z daną domeną w przeszłości. Jest ona istotna z wielu względów, zarówno wizerunkowych, jak i technicznych. Jakie czynniki mówią nam o historii domeny?

Pierwszym z nich jest wiek domeny. Niezależnie, czy dana domena jest dostępna do rejestracji, czy kupujemy ją z drugiej ręki, wiek domeny ma duże znaczenie. Nawet jeżeli domena nie ma obecnie właściciela, nie oznacza to, że adres domeny był do tej pory nieużywany. Wiele lat temu mógł na niej być serwis, a w wyszukiwarce Google zaindeksowane podstrony. 

I tutaj przechodzimy do drugiego czynnika historii domeny, czyli jej zawartości. Jeżeli stara witryna była rozbudowana, pojawiała się wysoko w Google, możemy wykorzystać jej historię do wypromowania naszego nowego serwisu. Jeżeli była tam treść słabej jakości lub nie pasująca do naszej działalności, może być to pewnym balastem dla nas.

Kolejna sprawa to sprawdzenie, jakie linki prowadzą na starą strukturę serwisu. Używane domeny z dobrym profilem linkowym mogą już na starcie podnieść pozycję strony w wyszukiwarce Google. I odwrotnie, słaby profil linków prowadzących do danej strony może być dla nas balastem nie do zrzucenia.

Skrajnym przypadkiem jest sytuacja, gdy używaną domenę spotkała kiedyś kara nałożona przez Google. Wtedy nawet po kilkuletniej przerwie w działalności domeny, może okazać się niemożliwe wprowadzenie jej na wysokie pozycje w wyszukiwarce.  

Czy sprawdzenie historii domeny jest ważne?

Sprawdzenie historii domeny to obowiązkowa sprawa przed zakupem domeny od innego właściciela. Warto sprawdzić pozycje strony na związane z nią frazy, zaplecze linków do niej prowadzących, dane z Google Analytics, które powinien dostarczyć nam właściciel strony. Przydatne może być również archiwum internetowe, które pokaże nam, co znajdowało się na witrynie wcześniej. 

Ale nie tylko domena z drugiej ręki wymaga sprawdzenia. Rejestrując wolną domenę, również warto sprawdzić jej historię. W tym przypadku może okazać się, że przejmujemy starszą domenę, która była już w indeksie Google, ma linki prowadzące, a internetowe archiwum pokazuje jej dawną treść. Może to być dla nas zarówno korzyść, jak i obciążenie w przypadku stron karanych wcześniej przez Google.

Osobnym przypadkiem jest sytuacja, gdy kupujemy witrynę pod zaplecze dla naszej głównej witryny. Wtedy domeny z historią, dobrze podlinkowane i z zaindeksowaną treścią są na wagę złota i mogą dać nam lepsze pozycje dla naszej strony głównej.

Jak sprawdzić historię domeny?

Różne elementy historii domeny możemy sprawdzić na wiele sposobów. Wielu rejestratorów i giełd domen oferuje własne narzędzia lub kieruje bezpośrednio do wyspecjalizowanych serwisów (więcej można się dowiedzieć np. na https://kupnodomen.pl/jak-sprawdzic-historie-domeny/). Datę rejestracji domeny i historię właścicieli możemy sprawdzić w bazach informacji o domenie (WHOIS), dostarczanych przez podmioty zarządzające danymi końcówkami (np. NASK dla domen .pl). Profil linków domeny sprawdzimy w różnych narzędziach SEO, takich jak Ahrefs czy Majestic. Historyczną zawartość domeny znajdziemy w internetowym archiwum, takim jak web.archive.org. A bieżący stan zaindeksowania podstron w wyszukiwarce, wpisując w Google „site:nazwadomeny” lub „inurl:nazwadomeny”. 

To tylko kilka przykładów sprawdzania historii domeny. Jeżeli nie wiemy jak się za to zabrać, warto zlecić to jakiemuś specjaliście. Może to nam się bardziej opłacać, niż później mieć problemu z powodu złej historii naszej firmowej domeny, w sytuacji, gdy będzie już za późno na zmianę.